top of page

Blogi | Annatko palautetta vai kolautetta? Tunnista palautteen ja arvostelun erot

Writer: Pauliina HallamaPauliina Hallama
”Annoin naapurille vähän palautetta. Taas se oli jättänyt auton väärään paikkaan. Sanoin sille, että nyt alkaa jo mennä hermo tähän touhuun.” 

 

Kehittävän ja aidosti eteenpäin vievän palautteen antaminen arjessa on taitolaji, jossa pienilläkin teoilla voi saada aikaan suuria vaikutuksia, niin hyvässä kuin pahassa. Onnistunut palaute – oli se sitten vahvistavaa tai kehittävää – voidaan nähdä vastavuoroisena tilanteena, josta osapuolet lähtevät teilleen parhaassa tapauksessa jopa voimaantuneina, eivät lannistuneena. Työpaikalla onnistuneen palautteen lopputuloksena osapuolten ammatillinen itsetunto joko pysyy samalla tasolla tai vahvistuu entisestään. 

 

Todella usein luulemme antavamme toisillemme palautetta, vaikka kyseessä on todellisuudessa toinen ilmiö: arvostelu. Kuinka hyvin sinä tunnistat palautteen ja arvostelun, eli niin sanotun kolautteen, väliset erot?  

 

Seuraavana muutama kohta aidon palautteen ”happotestiin”:  

 

Palaute 

  • on luonteeltaan rakentavaa ja vaikuttavaa 

  • on tarkkaa, faktoihin perustuvaa ja kuvailevaa 

  • keskittyy nykyhetkeen ja tulevaan 

  • liittyy asiaan ja henkilön toimintaan 

  • kutsuu dialogiin 

  • annetaan rauhallisena 

  • tavoittelee tietoisuuden lisäämistä 

  • herättää ajattelua 

 

Palautteen lopputulemana syntyy yhdessä sovittuja jatkotoimia.  

 

Kolaute (eli arvostelu) 

  • on luonteeltaan hajottavaa ja taannuttavaa 

  • on epämääräistä, arvostelevaa ja tulkitsevaa 

  • keskittyy menneeseen 

  • kohdistuu henkilöön 

  • riuhtaisee monologiin 

  • annetaan tunteiden vallassa 

  • tavoittelee tunteiden purkamista 

  • herättää defenssejä eli puolustautumista 

 

Kolautteen lopputulemana ilmaan jää usein yhdensuuntainen vaatimus.  

 

Palauta mieleesi tilanne, joissa on annettu aitoa palautetta, ja tilanne, jossa on lipsuttu kolautteen puolelle. Millaisia vaikutuksia huomasit näissä tilanteissa – ajattelusi, läsnä olleiden tunteiden, toiminnan tai vuorovaikutuksen tasolla? Siinäpä se. 

 

Toisin kuin usein ajatellaan, onnistuneen palautteen tavoitteena ei ole tuutata toiselle omaa viestiä, vaan luoda puitteet, jossa toinen haluaa kuulla mitä sanottavaa sinulla on.  

 

Ennen kuin lähestyt toista palautteen merkeissä, varmista ainakin aikeesi: haluatko toiselle hyvää vai haluatko sittenkin ”kolauttaa”? Jos kiikarissasi on tiivis ja tuloksellinen yhteistyö jatkossa, kannattaa treenata ja vahvistaa omia palautelihaksia. 

 

Haluatko lukea lisää aiheesta? Lue tutkimuksesta, jossa puhutaan tiimin reflektoinnin tärkeyden puolesta, täällä.


 

Pauliina Hallama | Valmentaja | Sosiaalipsykologi | Systemic Team Coach® | Systemic Business Coach®  


Pauliina on pitkän linjan valmentaja ja coaching-konkari, jonka erikoisalaa on osallistava ja vaikuttava vuorovaikutus. Hän on kehuttu ja monipuolinen valmentaja, joka liikkuu tilanteen mukaan kaikkialla lempeän viisauden ja innostavan draivin välimaastossa. Pauliina on varustettu vahvalla läsnäolon taidolla, kristallinkirkkaalla ajattelulla ja superkyvyllä tavoittaa nopeasti olennainen. Kokemuspohjansa ansiosta hän on kuin kala vedessä myös kansainvälisessä ympäristössä.  


 

 

bottom of page